Buddha
Mindent legyőztem, felismertem mindent. Lepergett rólam a világ hatalma. Elhagytam mindent, el az élet szomját, segítő nélkül, a saját erőmből.
 


Buddha!



A történelmi Buddha csak egy volt az emberi buddhák (mánusi) sorában, a következő nagy  megvilágosodott  Maitreja (a Könyörület Buddhája) lesz.   Megjelenésének időpontja ismeretlen.
A mai buddhizmusnak három nagy  irányzata  van: a  Kis  Szekér (hinájána)  vagy más  néven az  Öregek Útja (théraváda), a Nagy Szekér (mahájána), és az egyesek  szerint a mahájánába tartozó, mások szerint külön útnak számító Gyémánt Szekér (vadzsrájána). Mindegyik sok irányzatra  oszlik.

A buddhisták viszonyulása a kereszténységhez:


A buddhizmus elutasítja a bibliai Isten-, világ- és emberkép valóságos (reális) voltát, így a bibliai kinyilatkoztatás kizárólagosságra való igényét is. A buddhisták Jézusban  legfeljebb erkölcstanítót látnak, aki még nem volt megvilágosodott.
Jézus csodáinak a jelértékét nem ismerik, így jelentőséget sem tulajdonítanak nekik. Tanításait tisztelik, kis részét ismerik is, de üzenetét a bibliai és kultúrális összefüggésekből kiszakítva, saját buddhista világképüknek és szempontjaiknak megfelelően átértelmezik. Szerintük Jézus a kínhalálát a saját rossz karmájának köszönhette, és nem értik, hogyan segíthetne másokon az ő (vagy bárki más) szenvedése. Egyes buddhista írók ugyanakkor bibliai  mondatokat  és kifejezéseket (isten,  ima,   világosság, szeretet, út  stb.)  buddhista  tartalommal töltenek meg,  így próbálva  meg Jézust és Buddhát  közös nevezőre hozni.

A keresztények részéről félreérthető buddhista hitéleti elemek:
Amikor  például egy buddhista  füstölőt  gyújt,  és a  tenyerét  összetéve  "imádkozik",  valójában  nem Istennel kommunikál,  tehát nem  "imádkozik"  bibliai  értelemben.  Ilyenkor  buddhista  szövegeket  vagy  egy  Buddha neveit  ismételgeti , hogy így kerüljön közelebb a megvalósítandó tudatállapothoz. Amikor egy buddhista egy buddhaszobor   vagy  egy  mester  előtt  meghajol,   vagy  akár   teljes  testhosszával  arcra   borul,  nem   "bálványimádó" bibliai értelemben. A  szobortól nem vár semmit, és a mester személyét sem imádja, hanem az előtt a tudatállapot   előtt fejezi ki a  tiszteletét,  amelyet a szobor és a mester megtestesít,  illetve  amelyet ő maga is meg akar valósítani.

A buddhizmusról, keresztény szempontból:
Buddha  az ember lényének elemzése közben sorra  rámutat az egyes fizikai és pszichikai elemekre, és rákérdez: "Ez vagy te?" A válasz mindig "Nem", így látszólag joggal teszi fel a kérdést, hogy "Akkor hol van az  éned ?", és a helyes válasz a "Sehol". Az "egész" azonban mindig több, mint a részei halmaza. Ahogy a víz tulajdonságainak listája sem egyenlő a  hidrogén  és az  oxigén tulajdonságainak az  összességével, ugyanúgy az ember lénye, személyisége sokkal több, mint fizikális és pszichikus elemeinek a puszta halmaza.
Ha valójában csak az "egy" létezik, amely túl van az ellentétek, a kettősségek (bűnös és szent, igaz és hamis stb.) világán, akkor a  jó, az  igaz és a szeretet ugyanolyan illúzió,  mint a rossz, a  hamis és a gyűlölet.






Elérhetőség:
Tel: 06/30 209-6000